Kolej

Wasze zainteresowania i pasje którymi chcielibyście się podzielić.

Kolej

Postprzez Deimos » Cz lut 20, 2014 13:14

Jako zapalony miłośnik kolei żelaznej postanowiłem założyć wątek o historii najbardziej rozbudowanej sieci transportowej na świecie.

Obrazek

Początki i historia kolei

W starożytności na głównych drogach dojazdowych do Rzymu powstały wyżłobienia, które były używane do transportu konnego. Jednak dopiero w w 1603 roku powstała "Huntingdon Beaumunt", czyli około 3 kilometrowy szlak gdzie po drewnianych szynach "mknęły" pociągi konne z węglem kamiennym "na haku".

Lokomotywa parowa została opracowana przez Francuza Nicolasa Cugnota w 1770 roku, który opracował trójkołową maszynę poruszającą się z prędkością 4 km/h. Pojazd wymagał jednak zatrudnienia stosunkowo dużej, bo aż 4 osobowej załogi oraz regularnych przerw na wytworzenie wystarczającej ilości pary.

W 1803 roku w Wielkiej Brytanii otwarto kolej konną służącą do przewozu towarów, która cztery lata później zaczęła również służyć do przewozów pasażerskich. Rok później kolej zawitała do obecnej Polski - dwukilometrowa linia konna połączyła "Hutę Królewską" z szybami kopalni "Król".

W 1830 roku po raz pierwszy uruchomiono linie korzystającą wyłącznie z trakcji parowej. Również u naszych zachodnich sąsiadów zauważono jak ważnym i przyszłościowym środkiem transportu może być kolej, dzięki czemu już w 1839 roku istniała możliwość dojechania pociągiem z Drezna do samego Lipska.

Również poza Europą bardzo intensywnie budowano nowe linie kolejowe. Punktem przełomowym w historii tego rodzaju transportu w Stanach Zjednoczonych było rozpoczęcie eksploatacji parowozu sprowadzonego z Anglii. W 1840 roku łączna długość tras kolejowych na świecie wynosiła ponad 9000 km. Dwa lata później pierwszy parowóz odjechał z obecnych terenów Rzeczpospolitej Polskiej.
W 1923 roku otwarta została pierwsza Polska fabryka lokomotyw w Chrzanowie, która już na początku cieszyła się dużym zainteresowaniem z strony Niemców i Belgów, którzy zamówili między innymi parowóz Ok22.

Do 24 września 1926 roku kolejowa sieć Polski była podzielone na 9 okręgów kolejowych, które były zarządzane przez Ministerstwo Kolei Żelaznych. Na mocy rozporządzenia ówczesnego prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Ignacego Mościckiego utworzone zostało przedsiębiorstwo Polskie Koleje Państwowe, której właścicielem został skarb państwa.

Rozwój kolejnictwa na terenach Polski był ważny dla ówczesnych władz, co mogą potwierdzać słowa marszałka Józefa Piłsudskiego "Aby podnieść kulturę i dobrobyt ludności trzeba jej dać dobrą komunikację"

Rok 1927 był bardzo ważny w rozwoju kolejnictwa w stolicy kraju, Warszawie. Utworzona została Elektryczna Kolej Dojazdowa oraz podjęto decyzję o budowie tunelu średnicowego, który został otwarty sześć lat później w 1933 roku.

W 1932 roku ówczesne Ministerstwo Kolei Żelaznych zostało przekształcone w Ministerstwo Komunikacji. W tym samym roku wprowadzono reformę w cenniku przejazdów, miejscami zmniejszając ceny nawet o 33%.

Również w 1933 roku zakończyła się budowa ogromnej inwestycji kolejowej, jak się później okazało największej w okresie międzywojennym. Magistrala Węglowa łącząca Śląsk z portem w Gdyni, została wybudowana przy współpracy gospodarczej z Francją.

W 1936 roku pierwsze linie zostają zelektryfikowane system prądu stałego 3000 V. Rok później prototypowy parowóz pospieszny Pm36 (dzisiaj znany jako "Piękna Helena") zdobywa pierwsze miejsce i złoty medal na wystawie w Paryżu.

Rok przed wybuchem drugiej wojny światowej, został oddany do użytku nowy dworzec Warszawa Główna. Dwa lata wcześniej odnotowano rekordowe załadunki węgla na Śląsku.

Polska sieć kolejowa w 1939 roku liczyła 22 tysięcy kilometrów z czego niecałe 4000 kilometrów były to linie wąskotorowe. 1 września Niemcy wysadzili dworzec w Tarnowie, doszło również do pożaru na dworcu Głównym w Warszawie. W godzinach porannych kolejarze w Szymanowie udaremnili przejazd niemieckich pociągów pancernych przez most na Wiśle.

W trakcie działań wojennych wiele linii kolejowych uległo zniszczeniu, a w trakcie Powstania Warszawskiego całkowitemu zniszczeniu uległ węzeł kolejowy w Warszawie. Nie przeszkodziło to jednak w budowie lokomotyw Ty2 w Chrzanowie.

Po zakończeniu drugiej wojny światowej, 29 sierpnia 1945 roku zatwierdzono podział sieci kolejowej na 10 okręgów.

Na podstawie wikipedii,
Deimos
 

Postprzez » Cz lut 20, 2014 13:14

 

Re: Historia Kolei

Postprzez Nemesis » Pn mar 10, 2014 18:23

Uwielbiam pociągi,bardzo lubie nimi jeździć i zdecydowanie bardziej preferuje ten środek lokomocji od innych... Szkoda tylko że jeśli chodzi o nasz kraj nie jest dobrze... Kupuje sie Pendolino które niczym F-16 rdzewieje bo nie ma po czym jeździć... Pociągi na niektórych odcinkach jeźdża tak że mozna wyskoczyc i nazbierać grzybów.... Dziś TLK "Ustronie" jechał tylko pół godziny krócej z Sędziszowa do Krakowa niż z Warszawy do Kielc :lol:
Zresztą ten pociąg to ewenement totalny jedzie z Kołobrzegu do Krakowa najpierw przez całe pomorze zwiedzając Gdańsk i Gdynię...potem odwiedza piernikowy Toruń , Bydgoszcz...by znów ruszyć na wschód przez Włocławek, Kutno ,Łowicz , Warszawe docierając aż do Dęblina...po czym "przypomina sobie" o tym że Kraków jest na południu i skręca na Radom i Kielce... Troszkę dziwna,długa trasa dla typowych obieżykrajów... A nie można by było prosto na południe? Lub z południa na północ tylko takim "wężykiem"...

Obrazek

Fajne pociagi jeździły w czasie Euro... I komu to przeszkadzało...? Zaraz Pendolino uziemionego sie zachciało? A może by tak tory najpierw zrobić i sieć...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Uwielbiam pociagi...od małego...i nigdy żaden autobus czy samolot dla mnie nie będzie lepszy mimo ze z ich punktualnościa i jakościa usług jest róznie...
Avatar użytkownika
Nemesis
Expert
Expert
 
Posty: 1575
Dołączył(a): Śr lis 27, 2013 12:57
Lokalizacja: póki co Łowicz

Re: Kolej

Postprzez Pitagoras43 » Cz mar 13, 2014 21:15

Zamiast remontować szlaki kolejowe lwią część pieniędzy z UE postanowiono przeznaczyć na drogi,które zanim się wybuduje juz się sypią. Kolej rząd ma głęboko,stąd jest tak jak napisaliście ze na pewnych odcinkach pociągi jadą jak powinny,na innych się wloką. Do eksploatacji Pendolino droga daleka. Ale skoro likwiduje się dworce,koleje wąskotorowe,które zarabiały na siebie bardziej niż np Przewozy Regionalne to takie są skutki.
Na Podlasiu pod względem infrastruktury kolejowej jest tragicznie . Z Hajnówki wąskotorówka do Starej Białowieży kiedyś hulała aż miło teraz wszystko zarosło i kolejka nie jeździ.A wystarczyłoby minimum pracy :evil:
Pitagoras43
 

Re: Kolej

Postprzez Deimos » So mar 15, 2014 12:22

Niestety większość ludzi stawia na samochód jako środek transportu,a nawet na samolot,bo po prostu są szybsze. Ale gdyby tak sie wziąć do kupy,nie kłócić się między spółkami o pieniądze,tylko zadbać o to by kolej znowu stała się najbardziej opłacalnym środkiem transportu to i pasażerowie się znajdą. Ale skoro pociąg z Zakopanego do Krakowa jedzie prawie dwa razy dłużej niż samochód to niestety jest jak jest. Ja wierzę że kolej się obroni,ja osobiście bym bardzo tego chciał.

Obrazek Obrazek Obrazek
Deimos
 

Re: Kolej

Postprzez makavity » Śr maja 14, 2014 12:59

W dzieciństwie miałem różne plany, m.in. "kombajnistę" , strażaka a nawet milicjanta :)
Jednak odkąd pamiętam fascynowała mnie kolej, i zawsze w głebi duszy chciałem zostać kolejarzem. No i zawziałem się. Ukończyłem Technikum Kolejowe, potem studia (co prawda nie-kolejowe) i po złożeniu kilku podań o pracę w na kolei - dopiałem swego, obecnie od ponad 30 lat pracuję w PKP. Moje dzieciece marzenie się spełniło i moje największe hobby,stało się moim zawodem,kocham ten do tego stopnia że po słuzbie jeszcze mi sie chce grać w gry o pociagach :D
makavity
 

Re: Kolej

Postprzez Peters1984 » Śr maja 14, 2014 13:08

Ja najpierw chciałem być leśniczym potem kolejarzem a potem kapitanem. ;) Dziwi mnie jak pociąg z Katowic jedzie do Zakopanego nie przez Kraków?
Peters1984
 

Re: Kolej

Postprzez Nemesis » Śr maja 14, 2014 15:52

Nie jedzie bo trasa do Zakopanego jest modernizowana i z Krk można się dostać do Zakopca jedynie autobusem. Dobrze,dobrze...niech modernizują,będzie nam się szybciej jeździło kolejami... Ja Makavity też chciałem być kolejarzem,ale cóż,presja rodziców i zostałem tokarzem. Szkoda bo bardzo lubię pociągi i zawsze mnie kolej fascynowała.
Pamiętam jak dziś jaka sensacja w Łowiczu była gdy w 88 roku zatrzymał się na naszej stacji słynny Orient Express...a były to czasy gdy w Łowiczu zatrzymywały się 2 pośpieszne pociągi (teraz juz wszystkie)... Super przygoda dla małolata :)
Wracając jeszcze do modernizacji..pamiętam jak w 99 roku przyjechał do nas papież JPII. Przed tą wizytą wszystkie dworce na trasie W-wa - Łowicz zostały wyremontowane,liczyliśmy że wreszcie zniknie ta koszmarna kładka dla pieszych nad torami i zrobią podziemne przejścia...niestety,Łowicza już nie zdążyli wyremontować i nadal dworzec straszy...

Obrazek
Avatar użytkownika
Nemesis
Expert
Expert
 
Posty: 1575
Dołączył(a): Śr lis 27, 2013 12:57
Lokalizacja: póki co Łowicz

Re: Kolej

Postprzez Gienek » Pn lip 28, 2014 11:52

W Europie jedna z najładniejszych tras kolejowych jest Ekspres Lodowcowy w Szwajcarii. 7,5 godziny trwa podróż Ekspresem Lodowcowym z St. Moritz lub Davos w poprzek szwajcarskich Alp do stóp słynnego szczytu Matterhorn w Zermatt.
291 mostów, 91 tuneli, siedem dolin i jedna przygoda - od szczytu Piz Bernina do Matterhornu pociąg Ekspres Lodowcowy sunie pośrodku najbardziej malowniczej i dziewiczej scenerii w Alpach Szwajcarskich. Z Davos lub St. Moritz jedzie wzdłuż trasy Albula, od niedawna znajdującej na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO do Chur. Następnie przeciska się pod potężnymi, stromymi ścianami wąwozu Renu, czyli przez Swiss Grand Canyon. Dalej wspina się na wysokość 2033 m n.p.m. na Przełęcz Oberalp i za tunelem Furka wjeżdża do słonecznego Wallis. Na końcu 300 km podróży najwolniejszy pociąg ekspresowy na świecie serwuje wspaniały deser. To widok przez ogromne panoramiczne okna na słynny na cały świat szczyt Matterhorn.
Obrazek
Miałem kilka lat temu przyjemność jechac tym pociagiem. Wrażenie niesamowite.
Marzy mi się jeszcze przejechać koleja transyberyjską
Obrazek
To musi być przygoda jechać przez kilkanaście dni przez pół świata.

A w Polsce może dożyje by przejechać sie tym pociągiem :wink:

Obrazek
Gienek
 

Re: Kolej

Postprzez Deimos » Pn sie 25, 2014 12:06

Nie wiadomo jeszcze czy składy zespołowe ED250 pojawią się na torach w grudniu tego roku (przez problemy z homologacją), niemniej PKP Intercity podało już do ogólnej wiadomości szacowane czasy przejazdu na trasach, po których będzie kursować EIC Premium. I tak, z Warszawy do Gdańska podróż Pendolino zajmie ok. 2h 58 min, zaś ze stolicy do Wrocławia ok. 3h 42 min.

Pociąg kategorii EIC Premium, od rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w grudniu tego roku, ma zapewnić szybkie połączenia pasażerskie na trasach Warszawa - Gdańsk (2h 58 min), Warszawa - Kraków (2h 28 min), Warszawa - Katowice (2h 34 min) oraz Warszawa - Wrocław (3h 42 min). Podróż między tymi miastami ma potrwać jeszcze krócej w grudniu 2015 r.

Obrazek
Deimos
 

Re: Kolej

Postprzez Głośno Milczący » Wt sie 26, 2014 10:48

Prędzej zardzewieją niż wyjadą na tory :lol:
Avatar użytkownika
Głośno Milczący
Odkrywca
Odkrywca
 
Posty: 168
Dołączył(a): Wt sie 12, 2014 12:28

Postprzez » Wt sie 26, 2014 10:48

 

Następna strona

Powrót do Hobby



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron